måndag 17 mars 2008

Pattställning


En gång skrev jag ett helt inlägg om mäskroder.




Det var helt och hållet Peters fel.
Nu tänker jag göra en Peter till.
Eftersom det är hans fel den här gången med.
Jag läser nämligen hans bok om Drottning Kristina just nu och i den hittar jag ordet pattställning.
Det är ju helt underbart!

PATTSTÄLLNING!

Min association är klockren, och får mig full i skratt!

En ställning för bröst, så klart!

Fast i sammanhanget stämmer inte min teori, även om den var kul.



En pattställning är ett läge där man har två kontrahenter där den ene, vars tur det är, inte kan göra ett giltigt drag, och partiet förklaras då vara oavgjort.
Det är ursprungligen en militär term, men används nu mest i schacksammanhang.
Självklart dyker ett sånt uttryck upp i en bok av Peter om Drottning Kristina, och om en oerhört krigisk period i Europas historia.

Jag avslutar med några av Kristinas Maximer, refererade i boken:

"Man måste tvivla på allt, till och med sin egen misstro"

"En hög samhällsställning är som parfymen; den som bär den märker den minst"

"En god herre bör tänka mer på sina tjänares lycka än på sin egen. Oftast är det tvärtom: Husbonden tänker inte alls och tjänarna på tok för mycket"